W wysoko punktowanym, prestiżowym czasopiśmie FUEL (IF 8.035, 140 pkt. MEiN) ukazał się artykuł pt. Badania pilotażowe i symulacje numeryczne palnika wielopaliwowego do pieca cementowego, który obejmował eksperymenty w skali pilotażowej oraz symulacje numeryczne w obrotowym piecu cementowym i analizuje problemy związane ze spalaniem paliw alternatywnych.
W pracy przedstawiono wyniki badań w skali pilotażowej (przeprowadzonej w stanowisku o mocy 1 MW w Instytucie Energetyki), symulacje CFD pilotażowego i pełnowymiarowego palnika cementowego pieca obrotowego. Na podstawie danych eksperymentalnych wykonano i zweryfikowano badania numeryczne pilotażowego stanowiska o mocy 1 MW. Modelowanie numeryczne w palniku pilotażowym miało również na celu sprawdzenie możliwości współspalania koksu ponaftowego (jako paliwa bazowego) z paliwami alternatywnymi, takimi jak MSW, biomasa i wodór. Na koniec przeprowadzono analizę numeryczną procesu spalania w palniku obrotowym do cementu o mocy 75 MW w skali przemysłowej w celu przeanalizowania warunków wewnątrz referencyjnej instalacji cementowej oraz zaproponowania możliwych rozwiązań umożliwiających zastąpienie paliw kopalnych RDF.
Wyniki pokazały, że możliwe jest współspalanie dużego udziału paliw alternatywnych w piecu obrotowym bez negatywnego wpływu na parametry spalania. Stwierdzono również, że paliwo bazowe (koks ponaftowy) można niemal całkowicie zastąpić paliwami alternatywnymi, takimi jak RDF czy biomasa, a dodatek wodoru do mieszanki paliwowej może nawet poprawić charakterystykę spalania.
Współautorami publikacji są dr Jarosław Hercog, dr Robert Lewtak, mgr Beata Glot, dr Piotr Jóźwiak i mgr Grzegorz Nehring.
Badania przeprowadzono we współpracy z firmą SECIL SA (Setúbal, Portugalia) w ramach projektu RETROFEED w ramach wsparcia finansowego programu badawczo-innowacyjnego Horyzont 2020 Unii Europejskiej na podstawie umowy grantowej nr 869939.
Jarosław Hercog, Robert Lewtak, Beata Glot, Piotr Jóźwiak, Grzegorz Nehring, Valter Domingos Tavares, Angela Maria Nunes, Daniela Gaspar, Badania pilotażowe i symulacje numeryczne palnika wielopaliwowego do pieca cementowego, FUEL, 2023;342:127801 (IF 8.035) https://doi.org/10.1016/j.fuel.2023.127801.
Pełny tekst publikacji: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016236123004143