Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy wraz z 16 konsorcjantami uzyskał finansowanie na realizację projektu HySPARK. Międzynarodowe konsorcjum, którego członkowie pochodzą z 5 krajów, odpowiedzialne będzie za stworzenie replikowalnego ekosystemu wodorowego opartego na zeroemisyjnych rozwiązaniach, celem dekarbonizacji transportu.
Projekt HySPARK (Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics) finansowany z programu Clean Hydrogen Partnership Komisji Europejskiej z budżetem ok. 9 mln euro jest pierwszym w Polsce projektem dedykowanym dolinom wodorowym, finansowanym z tego programu.
IEN-PIB odpowiedzialny będzie za koordynowanie projektu w obszarze administracyjnym oraz prace badawczo-rozwojowe, które realizowane będą wspólnie z Politechniką Warszawską, RINA oraz Bureau Veritas Polska. Prace w obszarze biznesowym koordynowane i prowadzone będą przez Orlen S.A..
Projekt zainicjowany przez członków Mazowieckiej Doliny Wodorowej zakłada budowę pełnego łańcucha wartości wodoru na terenie centralnej Polski. W ramach projektu HySPARK zostaną wyprodukowane i będą eksploatowane innowacyjne pojazdy zasilane wodorem dostarczonym przez Orlen S.A.. W sąsiedztwie Lotniska Chopina w Warszawie zlokalizowana będzie stacja tankowania wodorem, której budowa zostanie dofinansowana ze środków CEF AFIF. Autobusy wodorowe zostaną dostarczone przez firmę ARTHUR BUS, ciągniki wodorowe przez Quantron, a wózki do obsługi naziemnej Lotniska Chopina przez włoską firmę ATENA.
HySPARK jest unikatowym przedsięwzięciem, które łączy kluczowe kompetencje niezbędne do realizacji celów Polskiej Strategii Wodorowej. Działania konsorcjum, w tym szerokie zaangażowanie podmiotów zrzeszonych w Mazowieckiej Dolinie Wodorowej, realnie przyczynią się do dekarbonizacji transportu, a rezultaty projektu będą modelowym rozwiązaniem przewidzianym do replikacji w innych aglomeracjach miejskich. Wykorzystanie efektów realizacji projektu na rzecz budowy ekosystemów wodorowych wokół innych europejskich lotnisk zostało zaplanowane już na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie – dodaje prof. Jakub Kupecki, Dyrektor Instytutu Energetyki – Państwowego Instytutu Badawczego, koordynator projektu.