• Akronim:
    UNIQUE
  • Konkurs:
    FP7-ENERGY-2007-1-RTD
  • Numer projektu:
    211517
  • Koordynator:
    University of L'Aquila, Włochy
  • Okres realizacji:
    2008-01-01 - 2010-12-31
  • Strona internetowa:

Partnerzy

  1. University of L'Aquila, Włochy
  2. Biomasse Kraftwerk Güssing GmbH [&] Co KG, Austria
  3. Carboquimica-Dept. Energy [&] Environment, Hiszpania
  4. Italian National Agency for New Technologies, Energy and Sustainable Economic Development, ENEA, Włochy
  5. Forschungszentrum Juelich GmbH, Niemcy
  6. Pall Filtersystems GmbH, Niemcy
  7. Vienna University of Technology, Austria
  8. University of Strasbourg, Francja
  9. University of Timisoara, Rumunia
  10. Instytut Energetyki, Polska

Opis

Celem projektu było zintegrowanie zgazowarki ze złożem fluidalnym wraz z układem kondycjonowania i oczyszczania syngazu. Zamierzony efekt miał być osiągnięty dzięki zastosowaniu w wolnej przestrzeni zgazowarki pakietu katalitycznych, ceramicznych świec. Zaproponowany układ gwarantuje konwersję smoły, eliminację pierwiastków śladowych oraz efektywne wychwytywanie cząstek. Wzrosła w ten sposób aktywność katalizatorów i sorbentów a jednocześnie zachowana została wysoka sprawność cieplna całego procesu zgazowania. Ponadto, zastosowanie systemu kondycjonowania gazów w gazogeneratorze zmniejsza straty ciepła, oraz czyni układ bardziej kompaktowym. Zaproponowana innowacja stanowiła konkretny wkład do celu ustalonego w programie projektu.

Głównym celem projektu było zmniejszenie kosztów energii elektrycznej uzyskanej za pomocą zaawansowanych systemów zgazowania. Zamierzony efekt miał być osiągnięty dzięki innowacyjnej technologii do produkcji syngazu, który zasilałby stałotlenkowe ogniwa paliwowe (SOFC).

Instytut Energetyki uczestniczył w projekcie jako jedyny uczestnik Konsorcjum projektu UNIQUE w zakresie technologii SOFC (pozostali członkowie Konsorcjum reprezentowali specjalizacje z zakresu zgazowania biomasy i oczyszczania strumienia paliwa). Powstała w wyniku projektu przenośna stacja testowania ogniw paliwowych SOFC jest unikatowa w skali europejskiej, ze względu na możliwość łatwego jej transportu. Umożliwia ona zasilanie ogniw SOFC specyficznym paliwem „on-site”, w miejscu gdzie paliwo jest generowane. Przenośna stacja testowania ogniw paliwowych SOFC została w całości zaprojektowana, skonstruowana, uruchomiona oraz przetestowana w Instytucie Energetyki. Po uruchomieniu, dwie serie testów “on-site” przeprowadzone zostały w ośrodku badawczym ENEA Research Centre w Trisaia (Włochy) oraz w Biomass Kraftwerk GmbH [&] Co KG w Guessing (Austria) gdzie zainstalowana jest jedna z największych w Europie instalacja zgazowania biomasy drzewnej (region Guessing jest zasilany w 100% w oparciu o energię odnawialną). Wyniki testów, omówione w publikacjach wskazują na możliwość wykorzystania paliwa otrzymanego ze zgazowania biomasy do zasilania ogniw SOFC.