Opis
Celem projektu jest stworzenie regionalnego ekosystemu wodorowego na Mazowszu, w ramach Mazowieckiej Doliny Wodorowej. Stworzona infrastruktura i system transportu połączy producentów wodoru z dostawcami technologii i użytkownikami końcowymi w różnych sektorach, w tym w transporcie (wykorzystanie wodoru jako paliwa w pojazdach) i przemyśle (np. w produkcji amoniaku) w latach 2025-2029. Jest to pierwszy projekt europejski dotyczący polskiej doliny wodorowej, który uzyskał finansowanie Komisji Europejskiej. Zakłada on budowę pełnego łańcucha wartości wodoru na terenie centralnej Polski.
Projekt zakłada wytwarzanie w centrum produkcyjnym we Włocławku ponad 3 000 ton odnawialnego wodoru rocznie, który trafi różnych lokalnych zastosowań. W ramach projektu HySPARK zostaną wyprodukowane i będą eksploatowane innowacyjne pojazdy zasilane wodorem dostarczonym przez ORLEN S.A. W sąsiedztwie Lotniska Chopina w Warszawie zlokalizowana będzie stacja tankowania wodoru, której budowa zostanie dofinansowana ze środków CEF AFIF. Autobusy wodorowe zostaną dostarczone przez firmę ARTHUR BUS, ciągniki wodorowe przez Ennovation, a wózki do obsługi naziemnej Lotniska Chopina przez włoską firmę ATENA.
Przez co najmniej 2 lata testowanych będzie sześć zastosowań technologii wodorowych, które umożliwią zebranie danych operacyjnych do oceny parametrów techniczno-ekonomicznych, społecznych i środowiskowych zastosowanych rozwiązań. Dane te zasilą Energy Planner – narzędzie IT służące optymalizacji i sterowaniu ekosystemem wodorowym. Umożliwi on udoskonalanie i optymalizację łańcucha dostaw, zapewniając jego płynną integrację z systemem elektroenergetycznym i infrastrukturą przemysłową.
HySPARK jest unikatowym przedsięwzięciem, które łączy kluczowe kompetencje niezbędne do realizacji celów Polskiej Strategii Wodorowej. Działania konsorcjum realnie przyczynią się do dekarbonizacji transportu, a rezultaty projektu będą modelowym rozwiązaniem przewidzianym do replikacji w innych aglomeracjach miejskich, w tym na włoskim lotnisku Malpensa w Mediolanie. Projekt, w który zaangażowane jest konsorcjum składające się z 15 partnerów z 4 krajów, otrzymał blisko 9 mln EUR finansowania i uzyskał certyfikat Mission Innovation. Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy jest koordynatorem projektu.
Koordynator konsorcjum i Kierownik Projektu w IEN-PIB: prof. dr hab. inż. Jakub Kupecki
Źródło finasowania: Komisja Europejska, Clean Hydrogen Partnership