DZC
1. Zleceniodawca powinien dostarczyć zamówienie z jasno określonym zakresem wykonania usługi, w którym podaje m.in.:
- zakres nadzorów nad badaniami (zakres inspekcji), w tym: nazwa i producent wyrobu; nazwa badania; numer, datę wydania i punkt dokumentu normatywnego wg którego mają być przeprowadzone badania; miejsce przeprowadzenia badań (nazwa i adres laboratorium); termin lub harmonogram badań; informacje o rodzaju wyposażenia do badań i o statusie wzorcowania wyposażenia pomiarowego,
- dane zleceniodawcy do wystawienia faktury,
- dane osoby do kontaktu w sprawie nadzoru nad badaniami.
2. Laboratorium, w którym są wykonywane nadzorowane badania, powinno spełniać, mające zastosowanie, wymagania aktualnej normy PN-EN ISO/IEC 17025, norm przedmiotowych.
3. Wykonanie usługi będzie potwierdzone wystawieniem Raportu z inspekcji.
4. Szczegółowe informacje można uzyskać pod adresem:
Zapraszamy do współpracy.
Wykaz laboratoriów badawczych
(w zakresie odpowiadającym potrzebom certyfikacji wyrobów prowadzonej przez Instytut Energetyki)
L.p. |
Jednostka |
Rodzaj |
Numer akredytacji |
---|---|---|---|
1. | Pracownia Oddziaływań Środowiskowych i Ochrony Przeciwprzepięciowej |
Certyfikat Akredytacji Laboratorium Badawczego | |
2. | Laboratorium Wysokich Napięć | Certyfikat Akredytacji Laboratorium Badawczego | |
3. | Laboratorium Urządzeń Rozdzielczych | Certyfikat Akredytacji Laboratorium Badawczego |
Laboratoria inne
W procesie certyfikacji uwzględniane są tylko badania wykonane w laboratoriach akredytowanych – odpowiedni zakres akredytacji - przez:
inne jednostki akredytujące:
lub laboratoria, w których badania wykonywane były pod nadzorem pracowników merytorycznych akredytowanej jednostki certyfikującej IEn lub innej – porozumienia międzynarodowe PCA:
(np. brak laboratoriów akredytowanych w odpowiednim zakresie, dopuszczenie przez normy przedmiotowe badań w laboratorium fabrycznym).
Zmiany mające wpływ na certyfikację dotyczą np. zmian wymagań w Programach Certyfikacji istotnych dla klienta.
Aktualne Programy Certyfikacji znajdują się w zakładce "Zespół ds. Certyfikacji i Inspekcji" a, tam znajduje się także "Wykaz aktualnych wydań dokumentów normatywnych", które znajdują się w zakresie akredytacji.
KWESTIONARIUSZ OCENY DOSTAWCY - IMPORTERA.pdf (135.5 kB)
KWESTIONARIUSZ OCENY DOSTAWCY - IMPORTERA.doc (30.2 kB)
KWESTIONARIUSZ OCENY DOSTAWCY - PRODUCENTA.doc (34.3 kB)
KWESTIONARIUSZ OCENY DOSTAWCY - PRODUCENTA.pdf (137.4 kB)
PJC_01_z02_WNIOSEK_JC_wyd_01-03-2024.pdf(370.2 kB)
PJC_01_z02_WNIOSEK_JC_wyd_01-03-2024.docx (270 kB)
Documents to download
APPLICATION_JC_wyd_01-03-2024.docx (284.5 kB)
APPLICATION_JC_wyd_01-03-2024.pdf (269.5 kB)
Supplier assessment questionnaire - importer.doc (39.9 kB)
Supplier assessment questionnaire - importer.pdf (70.1 kB)
Supplier assessment questionnaire - manufacturer.doc (37.4 kB)
Supplier assessment questionnaire - manufacturer.pdf (9.3 kB)
Dokumenty dot. certyfikacji IEn (poza zakresem akredytacji)
APPLICATION_IEN_wyd_01-03-2024.docx (284.6 kB)
APPLICATION_IEN_wyd_01-03-2024.pdf (269.8 kB)
Kwestionariusz oceny dostawcy – importera.pdf (25.6 kB)
Kwestionariusz oceny dostawcy – producenta.pdf (27.8 kB)
Certyfikat zgodności według programu certyfikacji typu 1aCertyfikat Zgodności według programu certyfikacji typu 1a (wg PN-EN ISO/IEC 17067:2014-01) jest wydawany w wyniku pozytywnie zakończonego procesu certyfikacji, podczas którego właściwości wyrobu potwierdzane są badaniami typu. |
|
Certyfikat zgodności według programu certyfikacji typu 3Certyfikat Zgodności według programu certyfikacji typu 3 (wg PN-EN ISO/IEC 17067:2014-01) jest wydawany w wyniku pozytywnie zakończonego procesu certyfikacji, który obejmuje:
W procesie certyfikacji uwzględniane są tylko badania wykonane w laboratoriach akredytowanych przez Polskie Centrum Akredytacji i inne jednostki akredytujące: lub laboratoriach, w których badania wykonywane były w nadzorze pracowników merytorycznych jednostki certyfikującej IEN-PIB lub innej – EA, IAF (np. brak laboratoriów akredytowanych w odpowiednim zakresie, dopuszczenie przez normy przedmiotowe badań w laboratorium fabrycznym). |
|
Certyfikat IEN-PIBOd roku 2009 Oceny techniczne wyrobów przeznaczonych dla krajowej energetyki i jednostek z nią współpracujących wydawane są w postaci Certyfikatów IEN-PIB, zastępujących dotychczas wydawane Poświadczenia i Atesty, w ramach uprawnień nadanych przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu Departament Paliw i Energii w piśmie Nr DE-3/10/3494/94 z dnia 24.10.1994 r. i podtrzymanych pismem Ministerstwa Gospodarki i Pracy Departament Innowacyjności Nr DIN-IV-077-1-HM/04 z dnia 10.05.2004 r. |
Wzory aktualnie wydawanych certyfikatów:
Certyfikat zgodności według programu certyfikacji typu 1a
Certyfikat Zgodności według programu certyfikacji typu 1a (wg PN-EN ISO/IEC 17067:2014-01) jest wydawany w wyniku pozytywnie zakończonego procesu certyfikacji, podczas którego właściwości wyrobu potwierdzane są badaniami typu.
Wyciąg z procedury PJC_06 "Rozpatrywanie skarg i odwołań"
1. CEL
Celem procedury jest zapewnienie prawidłowego, rzetelnego i obiektywnego postępowania, przy rozpatrywaniu odwołań od decyzji kierownika jednostki certyfikującej lub skarg dotyczących działalności jednostki certyfikującej, złożonych przez wnioskujących o certyfikację lub posiadaczy certyfikatów.
2. ZAKRES STOSOWANIA
Procedurę stosuje się na każdym etapie procesu certyfikacji w sytuacji, gdy wnioskujący lub posiadacz certyfikatu ma zastrzeżenia co do prawidłowości prowadzenia procesu certyfikacji i/lub nie zgadza się z decyzją kierownika jednostki certyfikującej. Procedurę stosuje się również do działań jednostki certyfikującej o charakterze inspekcyjnym.
3. DOKUMENTY ZWIĄZANE
3.1 PN-EN ISO/IEC 17065:2013-03 „Wymagania dla jednostek certyfikujących wyroby, procesy i usługi”
3.2 PN-EN ISO/IEC 17067:2014-01 – "Podstawy certyfikacji wyrobów oraz wytyczne dotyczące programów certyfikacji“
3.3 PN-EN ISO-IEC 17020:2012 Ocena zgodności - "Ogólne kryteria działania różnych rodziajów przeprowadzających inspekcję"
4. SPOSÓB POSTĘPOWANIA
4.1 Postanowienia ogólne
4.1.1 Po otrzymaniu skargi lub odwołania jednostka certyfikująca potwierdza czy skarga lub odwołanie odnosi się do działalności certyfikującej, za która jest odpowiedzialna. Jeśli tak, jednostka przystępuje odpowiednio do czynności opisanych w pkt. 4.2 niniejszej procedury.
4.1.2 Decyzja rozstrzygająca skargę lub odwołanie jest podejmowana lub poddana przeglądowi i zatwierdzana przez osobę niezaangażowaną w działania certyfikacyjne związane ze skargą lub odwołaniem.
4.1.3 W celu zapewnienia braku konfliktu interesów jednostka certyfikująca zapewnia, że personel zaangażowany w czynności związane z rozwiązywaniem kwestii odwołań i skarg nie świadczył konsultacji lub nie był zatrudniony przez klienta składającego odwołanie lub skargę przynajmniej przez okres dwóch lat przed datą jego wpłynięcia.
4.2 Skargi i odwołania
4.2.1 Jednostka certyfikująca przyjmuje i rozpatruje każdą skargę, dotyczącą sposobu działania jednostki, związanego z prowadzeniem procesów certyfikacji i/lub działań o charakterze inspekcyjnym, złożoną przez wnioskującego o przeprowadzenie certyfikacji lub przez posiadacza certyfikatu w dowolnej formie (pisemnej, ustnej, listu elektronicznego).
W terminie 30 dni od daty wydania decyzji jednostka certyfikująca przyjmuje i rozpatruje każde odwołanie, dotyczące podjętej decyzji, złożone przez wnioskującego o przeprowadzenie certyfikacji lub przez posiadacza certyfikatu. W terminie 30 dni od daty wydania sprawozdania z inspekcji jednostka przyjmuje i rozpatruje również odwołania związane z działalnością o charakterze inspekcyjnym.
Skargi lub odwołania – w formie pisemnej – wpływają do kierownika jednostki certyfikującej i są przez niego wpisywane do rejestru odwołań od decyzji, według wzoru podanego odpowiednio w Załączniku nr 2 lub Załączniku nr 1 do niniejszej procedury. Następnie odwołanie wraz ze wszelkimi niezbędnymi dotyczącymi go informacjami kierowane jest bezpośrednio do Dyrektora IEn w celu rozpatrzenia.
4.2.2 Po zasięgnięciu opinii Pełnomocnika Dyrektora ds. Jakości oraz uzyskaniu wyjaśnień dotyczących przyczyn i zasadności skargi lub odwołania – Dyrektor IEn podejmuje decyzję o uznaniu lub nie uznaniu skargi lub odwołania, którą przekazuje na piśmie wnioskującemu w terminie 14 dni od daty wpłynięcia skargi lub odwołania do jednostki certyfikującej IEn, o ile nie występują okoliczności szczególne, uniemożliwiające dotrzymania tego terminu.
4.2.3 W przypadku nie uznania przez Dyrektora IEn skargi lub odwołania, klient składający odwołanie może wystąpić na drogę sądową, o czym jest informowany w tym samym piśmie, w którym przekazywana jest decyzja Dyrektora IEn o nie uznaniu skargi lub odwołania.
4.2.4 W przypadku uznania skargi lub odwołania za uzasadnione kierownik jednostki certyfikującej inicjuje odpowiednie działania korygujące i zapobiegawcze według Procedury PJC_13 „Działania korygujące i zapobiegawcze” oraz – w uzgodnieniu z Dyrektorem IEn – podejmuje działania mające na celu usatysfakcjonowanie osoby lub jednostki organizacyjnej składającej skargę lub odwołanie. Mogą one dotyczyć np. wniesienia odpowiednich poprawek lub uzupełnień do dokumentów, aktualizacji publikacji itp.
4.3 Dokumenty dotyczące skarg i odwołań
4.3.1 Dokumenty dotyczące odwołań od decyzji kierownika jednostki certyfikującej są dołączane odpowiednio do:
dokumentacji wniosku o przeprowadzenie certyfikacji wyrobu,
dokumentacji nadzorowanego certyfikatu,
dokumentacji związanej z działalnością o charakterze inspekcyjnym.
4.3.2 Dokumenty dotyczące skarg są przechowywane w odrębnym zbiorze pod nazwą „Skargi”
5. OSOBY ODPOWIEDZIALNE
Za rozpatrywanie skargi i odwołań odpowiedzialny jest Dyrektor Instytutu Energetyki.
PRZEPISY PRAWNE
PRZEPISY NORMATYWNE
- Zgodność oceny z natępującymi dokumentami:
Norma PN-EN ISO/IEC 17065:2013-03 „Wymagania dla jednostek certyfikujących wyroby, procesy i usługi.”,
Norma PN-EN ISO/IEC 17067:2014-01 „Podstawy certyfikacji wyrobów oraz wytyczne dotyczące programów certyfikacji.”,
Punkty 6 i 7 normy PN-EN ISO/IEC 17020:2012 „Ocena zgodności -- Ogólne kryteria działania różnych rodzajów jednostek przeprowadzających inspekcję”.
Niezależność oceny
-
Ocena jednostki certyfikującej - strony trzeciej - niezależnej od producenta i odbiorcy
-
Komplementarność oceny
Ocena wyrobu jak i jego producenta/dostawcy -
Międzynarodowa identyfikowalność
Polskie Centrum Akredytacji jest członkiem międzynarodowych organizacji EA i IAF -
Dokument użyteczny w postępowaniach przetargowych
Porównanie wyrobów ocenionych według jednolitych standardów przez akredytowaną jednostkę certyfikującą.
1. Jednostka Certyfikująca działająca w Instytucie Energetyki, będącym instytutem badawczym, w zakresie tworzenia gromadzenia, wykorzystywania i rozpowszechniania wiedzy przydatnej dla rozwoju i doskonalenia krajowej elektroenergetyki i rozmaitych organizacji dla niej pracujących lub z nią współdziałających, krajowych i zagranicznych:
a) realizuje zadania Instytutu w zakresie certyfikacji wyrobów objętych zakresem akredytacji PCA, poprzez działanie zgodnie z międzynarodową normą PN-EN ISO/IEC 17065, na terenie Polski oraz krajów, przede wszystkim tych, które są sygnatariuszami wielostronnych porozumień dotyczących akredytacji,
b) odpowiada za wysoki poziom kompetentnej i wiarygodnej oceny certyfikowanych wyrobów, dbając o zapewnienie wiarygodności Instytutu
c) przyczynia się do wprowadzania wyrobów elektrotechnicznych na rynki zarówno polski jak i międzynarodowe.
2. Jako podstawowe cele dotyczące jakości Jednostka Certyfikacyjna stawia sobie za zadanie:
a) zapewnienie najwyższej jakości usług dla elektroenergetyki, świadczonych odpowiedzialnie i profesjonalnie, zarówno na rynku polskim, jak i międzynarodowym,
b) zdobycie i utrzymanie uznania przez klientów, partnerska współpraca oraz stały rozwój
3. Realizacja przez jednostkę certyfikującą Instytutu Energetyki powyższych celów dotyczących jakości, jest zapewniona przez:
a) stosowanie i utrzymywanie systemu zarządzania, zgodnego z wymaganiami międzynarodowej normy PN EN ISO/IEC 17065, procedur oraz polityk i zasad opisanych w Księdze Jakości,
b) zapewnienie niezależności, bezstronności i rzetelności na wszystkich etapach procesu certyfikacji,
c) dobór kompetentnego personelu o odpowiednim wykształceniu, doświadczeniu i praktycznych umiejętnościach oraz zapewnienie możliwości i środków do systematycznego utrwalania i podnoszenia kwalifikacji tego personelu,
d) zapewnienie adekwatnych zasobów do realizacji zadań,
e) zapewnienie poufności wszystkich informacji uzyskiwanych od klientów w czasie badań i procesie certyfikacji.
f) nie uleganie naciskom komercyjnym, finansowym i innym, które mogłyby zagrażać bezstronności.
4. Ocena realizacji celów polityki jakości jest zapewniana przez:
a) okresowe audity wewnętrzne oraz przeglądy zarządzania,
b) okresowe posiedzenia Rady Nadzorującej System Certyfikacji jako mechanizmu chroniącego bezstronność prowadzonymi procesami certyfikacji wyrobów,
c) zbieranie opinii klientów dotyczących współpracy z Jednostką Certyfikującą,
d) bieżącą aktualizację analizy ryzyka konfliktu interesów i zagrożeń bezstronności.
5. W poczuciu odpowiedzialności za politykę jakości deklarujemy, w imieniu własnym i podległych nam pracowników, że personel Jednostki Certyfikującej zna i stosuje politykę jakości oraz wymagania zawarte w dokumentacji systemu zarządzania.
Odstępstwa od deklarowanej polityki jakości nie przewiduje się.
mgr inż. Dariusz Zienkiewicz dr hab. inż. Jakub Kupecki, prof. IEn
Kierownik Zespołu ds. Certyfikacji i Inspekcji Dyrektor Instytutu Energetyki
Warszawa, dnia 03 stycznia 2024 r.